Jeep-doktoren fra Sønderjylland




Niels Henning Sørensen har været fascineret af Willys Jeep, lige siden han så dem første gang som 9-årig. På familiens gård så han militæret køre rundt på mark og i skov i firehjulstrækkerne.
– Det undrede mig meget, hvordan de små grønne apparater kunne blive ved med at klare det terræn – det kunne min fars Fiat ikke. Da jeg blev soldat, begyndte jeg selv at lege med dem, og så udviklede det sig, siger Niels Henning Sørensen.
Det blev starten på en livslang kærlighed til de oprindelige Jeep® – eller Willys MB, som de hed – der blev brugt af de allierede tropper under 2. Verdenskrig. Niels Henning Sørensen købte sin første Willys Jeep® på en Shell-tankstation i Roskilde, og da han blev selvstændig i 1975, begyndte han også at udføre reparationer på de kendte køretøjer. Og det har han gjort lige siden på sit værksted uden for Ribe, hvor han og en ansat er i gang fem dage om ugen.

Fejlfinder med ørerne
Man lærer et og andet i løbet af 45 år. Faktisk lærer man det hele. Der er ikke den del på de klassiske firehjulstrækkere, han ikke kender og ved, hvad gør. Og der er ikke en lyd, han ikke ved, hvad betyder.
– Moderne biler sætter man et stik i, og så kan man aflæse, hvad der er i vejen eller skal udskiftes. Det kan vi ikke, vi skal bruge vores sanser. Jeg kan høre, når der er noget, der ikke er, som det skal være med motorgangen, gearkassen eller bagtøjet. Og jeg ved, hvad der er problemet, og vi kan reparere eller udskifte alt på bilen her på værkstedet. Vi kan klare det hele, siger Niels Henning Sørensen.
Hans utroligt store kendskab har betydet, at han er en uofficiel hotline for mange af de i alt 600 Willys Jeep, der findes i Danmark i dag. De kan være svære at få repareret på et moderne værksted, og så må de en tur til Sønderjylland i stedet.
– Jeg får opkald fra hele landet, og vi har cirka 35 biler på værkstedet om året til alle former for reparationer og vedligehold, siger han.

En hobby, der udviklede sig
Mange har ligesom Niels Henning Sørensen stiftet bekendtskab med Willys Jeep® i deres soldatertid, og bl.a. derfor bliver den stadigt mere populær. Derfor sker det også, at der bliver importeret modeller til Danmark fra USA. I de tilfælde kommer de ofte forbi værkstedet først, hvor de får monteret lys efter de danske regler og bliver indregistreret. Lyset tager Niels Henning Sørensen sig af. Indregistreringen og pladerne er hans hustru ekspert i.
– Det er en hobby, der har udviklet sig. Og jeg bliver ved så længe, jeg kan, siger Niels Henning Sørensen.
– Det er helbredet, der bestemmer. Men jeg har et godt liv, og det er ikke nogen belastning for mig. Jeg er glad ved det, siger han.